Dietetyczne ciekavostki

Poniżej kilka ciekawostek z zakresu diety. Uwaga! Niektóre mogą bardzo zaskoczyć…

 

  • Przeżuwając dokładnie jedzenie powiększamy ilość składników odżywczych. Dodatkowo pobudzamy w ten sposób mózg do produkcji obniżającej apetyt serotoniny
  • Prawie 95% przypadków nadwagi wynika z przejadania się i braku aktywności fizycznej
  • Odwodnienie nie tylko produkuje pragnienie, ale spowalnia również metabolizm. Wypijając dostateczną ilość wody dziennie spalamy nawet 3 % kalorii więcej
  • Jedno jajko kurze pokrywa prawie 60% dziennego zapotrzebowania na cholesterol
  • Jeden papieros niszczy od 25 do 100 mg witaminy C w naszym organizmie
  • Najlepiej nie popijać podczas jedzenia
  • Picie wody rano i wieczorem doskonale przepłukuje nasz układ pokarmowy
  • Mężczyźni> chudną szybciej niż kobiety
  • Plaster chudego sera twarogowego zawiera aż 20 razy mniej cholesterolu niż plaster sera tłustego Gouda
  • Aspiryna może trzykrotnie zwiększyć poziom wydalania witaminy C!
  • Jedna parówka popularna pokrywa aż 26 % dziennej normy spożywanego tłuszczu.
  • Mleko z zawartością syntetycznej witaminy D (zawiera ją głównie mleko o przedłużonej trwałości) może pozbawić organizm magnezu!
  • Kromka chleba żytniego razowego zawiera 2 razy więcej błonnika pokarmowego niż kromka chleba zwykłego
  • Oliwa z oliwek jest jednym z najlepszych naturalnych produktów żywnościowych przeciwdziałających chorobom serca
  • Plaster łososia wędzonego pokrywa 12% dziennego zapotrzebowania na witaminę B6
  • Zbyt wysoka temperatura w domu czy mieszkaniu wpływa niekorzystnie na naszą wagę, im cieplej tym ryzyko dodatkowych kilogramów jest większe
  • W górach łatwiej schudnąć. Im wyżej tym metabolizm jest lepszy, a co za tym idzie chudniemy. Chodźmy w góry na zdrowie!
  • Jedzenie obfitych śniadań bogatych w węglowodany i białka, sprzyja gubieniu kilogramów. Najedzeni z rana nie miewamy ataków wilczego głodu w ciągu dnia oraz zjadamy mniej
  • Spożywanie zbyt duże ilości tłustych posiłków w diecie nie tylko tuczy, ale sprzyja depresji. Zatem nadwaga i brak uśmiechu sygnalizują, że trzeba coś zmienić!
  • Mycie zębów  pomaga schudnąć! Gdy myjemy je wczesnym wieczorem unikniemy podjadania, gdyż to cichy sygnał kończący jedzenie, czujemy się syci i nie mamy już ochoty na przekąski.  Ponadto myjąc zęby 6 minut dziennie, w ciągu roku spalamy nawet 3500 kalorii!!
  • Zamiast pełnych tuczącej skrobi ziemniaków warto zastąpić je puree z kalafiora – to ciekawe urozmaicenie w diecie i nawet 5,5 kg mniej w ciągu roku!
  • Naukowcy odkryli, że niebieski kolor sprzyja hamowaniu apetytu. Niebieskie ściany bądź dodatki na stole w jadalni mogą opanować chęć dokładania dodatkowych porcji. Należy jednak unikać barw takich jak żółty czy pomarańcz – one apetyt skutecznie zwiększają
  • Nawet 3 kg można stracić w ciągu roku „odtłuszczając”  zupy – domowy bulion wystarczy włożyć do lodówki, a ścięty tłuszcz łatwo można usunąć, szybciej można to zrobić mieszając zupę zmrożonym widelcem
  • Warzywa i owoce najlepiej gotować na parze, a jeśli wolimy te z wody, to używajmy jej jak najmniej, a pozostały wywar wykorzystujmy do zup i sosów
  • Posiłki zjadajmy zaraz po przygotowaniu, gdy odgrzewamy je kilkakrotnie tracą większość swoich wartości
  • Wybierając pomiędzy mrożonkami, a puszkami wybierajmy te mrożone, a przyrządzając potrawy z mrożonek gotujmy je bez rozmrażania
  • Surówki mają najwięcej witamin, gdy przygotowujemy je ze świeżo pokrojonych warzyw, jeżeli decydujemy się na gotowce tracimy lwią część witaminy C i witamin z grupy B
  • Robiąc zakupy najlepiej zaopatrzać się w świeże produkty w ilości, którą zużyjemy w kilka dni, przechowywanie ich dłużej pozbawia ich wielu wartości
  • Wszelkiego rodzaju warzywa strączkowe, makarony, ryż czy mąkę, najlepiej przechowywać w ciemnych pojemnikach, chroniąc je przed promieniami słonecznymi, gdyż za ich sprawą produkty te tracą witaminę B12
  • Warzywa najlepiej myć szczoteczką pod bieżącą wodą, długie ich moczenie wypłukuje z nich witaminy
  • O ochronie przed promieniami słonecznymi należy również pamiętać w przypadku mleka i jego przetworów – tracą wówczas witaminy A, D oraz B2
  • W lodówce przechowywać należy żywność wymagającą chłodzenia, aby zapobiec zepsuciu czy zwiędnięciu, mrożonki najlepiej trzymać w temperaturze 18°C, a żywność w puszkach lub suszoną najlepiej przechowywać w chłodnych i suchych miejscach
  • Jedzenie po 18 tuczy? – tak, ale tylko jeśli kładziemy się zaraz po posiłku spać. Naukowo udowodniono, iż posiłek powinien być spożywany 2-3 godziny przed snem, wówczas nie wpływa on na odkładanie się tłuszczyku. Nie należy się zatem martwić o kolację zjedzoną o 20, jeśli kładziemy się spać po północy
  • Aby wyprodukować kilogram miodu pszczoły muszą zapylić prawie 4 miliony kwiatów i przelecieć dystans, który można przyrównać do czterokrotnego okrążenia Ziemi. Ponadto jedna pszczoła w ciągu swojego życia produkuje średnio łyżeczkę! miodu
  • 1 kg kwaśnych cytryn zawiera więcej cukru niż podobna ilość truskawek
  • Bardzo ważne jest, aby dbać o zdrowe posiłki dzieci. Te, które już od najmłodszych lat mają nadwagę są znacznie bardziej narażone na problemy z otyłością niż te szczupłe. Komórki tłuszczowe tworzą się już w dzieciństwie i ważne jest, aby zadbać o dobre nawyki żywieniowe maluchów od początku, gdyż później znacznie trudniej jest im walczyć o smukłą sylwetkę i formę
  • Soki popularnie określane jako te bez cukru, do końca takie nie są – nie zawierają sacharozy ale fruktozę, w ilościach nieraz dochodzących do 30% składu, jest ona trudniej przetwarzana przez organizm, a dodatkowo taka jej ilość sprawia, że sok taki staje się kalorycznie przybliżony do słodkiego gazowanego napoju, najlepiej jest zatem rozcieńczać je wodą
  • Każdy w zasadzie lubi parówki, ale czy ich skład jest tak naprawdę znany? Większość z tych tańszych w szczególności, zawierają nieraz mniej niż połowę mięsa; często jest to mięso oddzielane mechanicznie – masa mięsa, tłuszczu, ścięgien, szpiku kostnego, kości i skóry; pozostała część to woda, wypełniacze i przyprawy.. Najlepiej wybierać parówki czytając składy – im więcej mięsa tym lepiej
  • Ketchup bez pomidorów? – niestety w większości przypadków tak właśnie jest – normy nie wskazują na ilość pomidorów wymaganych do ketchupu, najczęściej w składzie mamy koncentrat pomidorowy i to nieraz na 3 lub dalszej pozycji ! Dobrze jest zatem wybierać ketchupy z pomidorów, mimo że są droższe bądź te na bazie koncentratu- gdy jest go minimum 60%
  • Paluszki krabowe – przysmak wielu, niestety bardzo rzadko zawiera w sobie krabie mięso. Najczęściej jest to surimi czyli zmielone mięso białych ryb z dodatkiem stabilizatorów
  • Gdzie znajdziemy gluten? Jeden zwyczajny opłatek zawiera 25mg glutenu. To ważna informacja dla chorych na celiakię, ponieważ ta ilość glutenu to połowa dziennej dopuszczalnej dla nich dawki.
  • Na maśle nie można smażyć. Nadaje się tylko do bardzo szybkiej obróbki, np. do przyrządzania jajecznicy, gdyż wtedy nie rozgrzewa się za bardzo, co ogranicza powstawanie substancji rakotwórczych. Inne produkty, takie jak: mięso, warzywa czy grzyby należy smażyć na oliwie z oliwek lub oleju rzepakowym, które nie rozkładają się w wysokich temperaturach i nie przypalają się przez dłuższy czas
  • Jedna puszka napoju energetyzującego zawiera tyle kofeiny co kilka słabych kaw. Energetyki zamiast dodawać skrzydeł mogą przysporzyć nam wielu problemów zdrowotnych. Działanie wysokich dawek kofeiny i tauryny w połączeniu z cukrem, którym słodzone są napoje energetyzujące, rozregulowuje mechanizm produkcji insuliny w trzustce i sprzyja m.in. rozwojowi cukrzycy typu II
  • Owoce cytrusowe pomimo, iż charakteryzują się kwaśnym smakiem mają właściwości alkalizujące. Wynikają one z obecności pierwiastków zasadotwórczych w cytrusach. Częściej mamy do czynienia z zakwaszeniem ustroju ze względu na duże spożycie mięsa, drobiu, ryb i jaj. Aby utrzymać odpowiednie pH ustroju niezbędne jest również dostarczenie z dietą produktów alkalizujących.
  • Podczas przetwarzania mięsa (smażenia, pieczenia czy duszenia) stosowanie ziół takich jak rozmaryn, tymianek czy szałwia zmniejsza tworzenie się w mięsie szkodliwych amin heterocyklicznych. Podobne działanie ma stosowanie czosnku.
  • Oglądanie telewizji przez dwie godziny dziennie zwiększa ryzyko otyłością o 23%. Telewizja tuczy!
  • Nadmierne picie piwa może zaowocować bólami w stawach. Przyczyna? Zawarte w piwie puryny mają zdolność przekształcania się w kwas moczowy, ten z kolei odkłada się w stawach powodując ból podobny do bólów reumatycznych. Choroba ta nosi nazwę dny moczanowej lub podagry.
  • Eksperci Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zalecają aby dzienne spożycie sodu w przeliczeniu na sól kuchenną nie przekraczało 6g, zaś przeciętne spożycie soli w Polsce wynosi 15g/dzień!
  • Mała czarna przed treningiem – legalny doping. Kofeina jak dowiedziono naukowo ma właściwości poprawiające wydolność nawet o 10%
  • Głodówka to nie jest najlepszy sposób na odchudzanie – prowadzi do kwasicy nerek, zwiększa wchłanianie szkodliwych substancji, zaburza metabolizm, doprowadza do depresji, a nawet do śmierci
  • Dwu litrowa butelka coli to prawie 215 g cukru! Wizualnie można przedstawić to jako szklankę cukru! Dbajmy o nasze zdrowie i pijmy niegazowaną wodę mineralną i soki ze świeżych owoców
  • Gdy uskuteczniamy odchudzanie, nie należy załamywać rąk, gdy waga stoi – organizm po prostu potrzebuje dostosować metabolizm do mniejszej ilości kalorii, przestawiając się na tryb oszczędny
  • Badania wykazują, że osoby o normalnej wadze, ale dużym brzuchu są bardziej narażone na ryzyko śmierci niż osoby otyłe! Dbajmy więc o szczupłą talię
  • Forking? – metoda odchudzania widelcem : ) zamieniając łyżkę widelcem, można stracić nawet 2 kg tygodniowo
  • Lubisz fast foody? – jeśli tak pamiętaj, że aby spalić kalorie z dużej coli, hamburgera i porcji frytek potrzeba aż 7 godzin ciągłego marszu!
  • Jeśli lubisz herbatę i chcesz by picie jej miało charakter lekko pobudzający parz ją 2-3 minuty, jeżeli chcesz efektu odwrotnego, parz ją dłużej, wówczas będzie działała bardziej uspokajająco
  • Lubisz napoje energetyzujące? – uważaj, bo jedna puszka może zawierać tyle kofeiny co kilka słabych kaw i zamiast pomagać mogą zaszkodzić. Działanie kofeiny, tauryny i dużych ilości cukru może sprzyjać rozwojowi cukrzycy typu II
  • Niepełne powtórzenia też są dobre. Wykonywanie niepełnych ćwiczeń w niewielkiej części treningu na każdą grupę mięśniową może rozwijać siłę ścięgien i wiązadeł
  • Regularne godziny snu to przepis na dobry wypoczynek i samopoczucie. Pora na sen powinna być zatem taka sama w dni kiedy wstajemy do pracy jak i dni wolne.
  • Makarony i ryż z racji tego, że dają długotrwałe uczucie sytości są dobrym pokarmem przy odchudzaniu i gdy dbamy o linię. Ważne jest jedynie to aby nie przekraczać porcji 150 g (po ugotowaniu), a także nie dodawać do nich zbyt dużo tłuszczów i sosów.
  • Badania dowodzą, że już dziesięcioprocentowy spadek masy ciała u osób z nadwagą oraz otyłych wywołuje odczuwalną przez nich poprawę stanu zdrowia, a co za tym idzie samopoczucia!